Blog

< Terug naar Blog

ADHD & Voeding

ADHD is een diagnose die wordt gesteld op basis van bepaalde gedragskenmerken. Kinderen met ADHD worden vaak omschreven als hyperactief en impulsief. Op dit moment worden er allerlei onderzoeken gedaan naar de link tussen ADHD en de voeding …

‘Let food be the medicine and medicine be the food’ (Hypocrates)

Voeding kan ADHD (nog) niet genezen maar wellicht kan het voor meer rust en een betere geestelijke gezondheid zorgen. Voor elk kind is gezonde en gevarieerde voeding essentieel voor de groei en ontwikkeling. Kinderen met de diagnose ADHD blijken baat te hebben bij rust, structuur en de juiste voeding. Als ouder heeft u invloed op de rust, regelmaat en het aanreiken van gezonde voeding.

Darmen bepalen hersengezondheid

Wist u dat de hersengezondheid begint in de darmen? Er zijn al eerder verbanden gelegd tussen een gezonde darmflora en een optimale hersenfunctie. Juist voor kinderen met ADHD is dit een interessant gegeven omdat de gezondheid van de darmflora invloed blijkt te hebben op hun gedrag. Om een gezonde darmflora te krijgen is gezonde, gevarieerde en pure voeding van groot belang.

In verschillende onderzoeken is ook aangetoond dat er een verband is tussen ADHD en voedingsintolerantie. Dit is niet geheel oninteressant voor ouders van kinderen met ADHD. Laat uw kind testen op een eventuele intolerantie om slaap-, leer- en prestatieproblemen te verminderen of te voorkomen.

Wat zijn goede voedingsstoffen voor kinderen met ADHD?

OMEGA 3 & 6
Omega 3 is een vetzuur dat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Zorg dat uw kind hier voldoende van binnenkrijgt om de ontwikkeling naar behoren te laten verlopen. Omega 3 is te vinden in verse ongebrande ongezouten noten, vette vis zoals zalm, bereidingsvetten, walnoten, lijnzaadolie en groene bladgroenten.
Over het algemeen krijgen we in de westerse wereld genoeg Omega 6 binnen. Omega 6 is te vinden in plantaardige oliën maar ook in eieren, vis en gevogelte.

VOLLE GRANEN
Volle granen zitten boordevol vitamine B en die hebben een positieve werking op het zenuwstelsel.
Bied het kind volop volkoren brood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, bulgur en volkoren couscous aan om voldoende vitamine B binnen te krijgen.

MAGNESIUM, CALCIUM EN KALIUM
Voor een goede hersenactiviteit heeft uw kind de mineralen magnesium, calcium en kalium nodig. Om voldoende magnesium binnen te krijgen kunt u uw kind melk, zuivel, vlees, noten en graanproducten geven. Calcium is eveneens te vinden in zuivel, groente, noten en peulvruchten. Kiest u voor een supplement van magnesium/ calcium? Zorg dan voor de juiste verhouding omdat de opname anders belemmerd wordt.  Daarnaast is voldoende vitamine D nodig om deze 2 mineralen goed op te kunnen nemen. Kalium is een mineraal dat veel voorkomt in groente, fruit, aardappelen, noten, vis en vlees.

Welke voedingsmiddelen hebben wellicht een slechte invloed op ADHD?

  • E102 Tartrazine en E210 Benzoëzuur. Deze stoffen komen veel voor in vleeswaren, snoep en chocolade. De stoffen kunnen voor hyperactiviteit, gedragsstoornissen en darmproblemen zorgen.
  • Cafeïne in cola, chocolade, energiedrank, thee en koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat je voor korte tijd meer energie hebt waardoor je rusteloos kunt worden.
  • Suiker zou ervoor kunnen zorgen dat het kind (nog) heftiger of agressiever op een situatie reageert. Probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden.

In diverse diëten, die worden voorgeschreven aan kinderen met ADHD, worden de volgende voedingsmiddelen ook regelmatig vermeden: pepermunt, drop, pruim, tomaat, appel, citrusfruit, broccoli, wortels, paprika, peper, spinazie, kerry, dille en kurkuma. Dat wil niet zeggen dat het kind vanaf nu deze producten niet meer kan eten. Wilt u echt weten wat het beste is voor uw kind neem dan contact op met een specialist op dit gebied.  Vraag uw huisarts of behandelend arts om advies.

Voor een gezond voedingsadvies kunt u terecht bij Voedkundig.  Klik hier voor het boeken van een consult.